:: Berfikir dan Bersyukur ::

Saturday, April 23, 2011

Melihat kebesaran dengan berfikir


Secara tak rasminya saya telah berjaya mengharungi (berjaya ke?) exam saya untuk semester dua ini salama dua minggu, ada satu lagi paper hari Sabtu depan, (open book exam). Exam semester yang sangat tidak best! Sungguh rasa tidak sarjana apabila menjawab soalan-soalan itu. Allah!


Saya telah cuba melalui sebulan ini dengan agak cool sebenarnya tapi di saat-saat akhir saya kalah dengan diri saya sendiri. I can’t stand for it~


Saya redha dan pasrah dengan segala ujian Allah untuk saya. Saya tahu hikmah yang Allah nak beri ada 1001 di depan yang saya tidak mampu nak tafsirkannya, cuma saya harus belajar bagaimana mahu mengharungi saat-saat ini dengan jiwa yang sangat-sangat tenang.


Saya mulakannya dengan cuba sehabis daya memisahkan antara belajar, kerja dan peribadi saya. Saya berjaya! Tapi tidak lama, lumrahnya seorang wanita selalu kalah kepada sekeping perasaan itu. Sudahnya belajar, kerja dan peribadi saya telah berada pada garisan pemisah untuk berlumba-lumba masuk ke sempadan lain. Tembok pemisah saya belum cukup ampuh.


Terkadang memang sahabat-sahabat sekeliling adalah yang terbaik untuk membantu tetapi sampai kapan mahu bergantung kepada mereka? Mungkin mereka juga akan jemu dengan cerita-cerita anda yang tidak ada kesudahannya, jadi baik menjauhkan diri mencari ketenangan seorang diri. Kepada Allah tempat terbaik untuk mendekatkan diri, Allah beri ujian untuk kita semakin dekat dengan Dia, mungkin kita makin jauh dari Dia maka Dia peringatkan kita, lalu kita kembali dekat (sambil kelopak mata rasa macam ada gegenang air). Apabila ada masalah yang sangat berat, ketika sujud itulah air mata mampu jatuh mencurah-curah bagai hujan yang tak mahu berhenti kerana kepada Dia kita mengadu dan sesungguhnya Dia Maha Mendengar. HE Always Be There~


Thank You Allah~ Semoga kami menjadi hambaMu yang berfikir dan bersyukur.


P/S : Mahu ke pesta buku membawa Izah.



0 comment: