:: Samudera ::

Sunday, August 21, 2011



Kata orang menulis mampu meredakan sakit di jiwa yang tidak mampu diluah. Itulah hakikatnya, penulisan biasnya lahir dari hati. Melalui penulisan kita mampu menilai sifat dan sikap manusia. Andai penulisan berbaur kesedihan, tentu sahaja jiwanya kacau. Jika penulisannya penuh gembira dan girang, boleh dibayangkan manisnya wajah si penulis.


Bolehkah penulisan hari ini diterjemah? Nilaianya mungkin sahaja tepat dan mungkin sahaja songsang. Moralnya, fahamilah bahawa setiap penulisan itu ada ruhnya. Jadi untuk merasai ruhnya, bacalah melalui hati bukan melalui mata semata. Membaca dengan hati akan tembus kepada perasaan yang ingin diluahkan penulis. Ya! Saya menulis untuk dirasai oleh orang lain kerana bagi saya penulisan yang berbentuk ‘abstrak’ ini akan sampai kepada mereka-mereka yang membaca dengan hati. Jika kita tidak membaca dengan hati, sesungguhnya tidak ada sekelumit pengertian yang akan wujud.


Ujian datang tanpa diduga. Jiwa yang sebelum ini tenang kembali bergelora, bukan mudah menenangkan gelora samudera jiwa. Melainkan mampu ku kuasai samudera itu, jerih sudah ku bermudik ke samudera agar dapat ku kuasai samudera itu, namun belum aku temui noktahnya. Sungguh aku benar-benar jerih. Tapi berbaloikah jika terus berhenti di tengah samudera tanpa ku jumpa jawapannya? Berbaloikah aku pulang kembali ke penambang setelah sekian lama bermudik di tengah samudera? Atau aku seharusnya meneruskan pengembaraan ini? Dalam tekad pejuang samudera ku berjanji akan terus bermudik hingga tiba waktu untuk ku berhenti. Jangkauan masanya terlalu samar, seperti samarnya malam tanpa bintang dan bulan di langit kelam.



p/s : Ketenangan.


1 comment:

hayiwadalutaibar said...

teruskan perjuangan adikku sayang.. kuatkan semangat.. insyaAllah, natijahnya manis.. =) senyum sokmo.. mis u dik..