:: Palestin Oh Palestin ::

Monday, January 26, 2009


Assalamualaikum wth,

24 Januari 2009 Sabtu - Telah diadakan majlis 'Malam Kasihmu Palestin' yang telah diadakan di kediaman rasmi Duta Besar Malaysia di Maghribi, Datuk Othman bin Samin. Majlis yang berobjektif untuk memperlihatkan kprihatinan rakyat Malaysia di Moroko terhadap peperangan yang berlaku di Gaza ini telah di hadiri lebih kurang 80 orang rakyat Malaysia di Moroko. Majlis yang dimulakan dengan solat maghrib berjemaah itu turut di hadiri delegasi kerajaan Malaysia daripada Kementerian Penerangan Malaysia. Antara slot yang diadakan antaranya ialah, solat jemaah maghrib dan isya', solat hajat dan jenazah ghaib, tazkirah, nasyid dan deklamasi sajak juga tak lupa jamuan makan malam. Alhamdulillah segalanya berjalan lancar walaupun ada kekurangan. huhu~


Aku pula malam tu kena deklamasi sajak, lama rasanya tak deklamasi sajak. Maka bangun awal pagi sabtu lepas kemas-kemas bilik sambil chatting dengan alang Arda terus capai pen dan kertas cari mood dan mula mengarang. Alhamdulillah dalam jam 2.13 petang maka siaplah satu sajak yang aku namakan "Lukamu Gaza", Sebenarnya sajak ini adalah gabungan dua sajak lama yang telah aku beri nafas baru demi program ini. Sudahnya seharian aku berada dalam mood Palestin. Jadi, dengan tidak semena-mena gambar-gambar peperangan Gaza lepas yang aku lihat di internet telah menyebabkan air mata aku tanpa di undang jatuh pula. Nasib baik tak ada orang time feeling-feeling tu..hoho~


Alhamdulillah, dapat juga aku deklamasi sajak malam tu. Walaupun agak kecut juga perut aku ini. Dah lama sangat rasanya tidak buat deklamasi sajak. Last sekali waktu program "Ayyam Thaqofiah 2007". Sedap tak sedap nasib pendengar malam tu lah yer, kurang persediaan. hehe~


Jadi aku nak kongsi dengan 'tetamu' aku sajak yang telah aku cipta :


Lukamu Gaza


Angin musim sejuk dingin di rasa
Indah rasanya bersiar bersama teman
Tapi,
Angin ini terlalu kasar
Hingga terasa perit temulang.

Ku susuri mimpi malam itu,
Ku terlihat ibu menangis,
Ku terlihat kecil merangkak
Ku terlihat tua berdiri
Ku terlihat pemuda bergempur,
Sungguh! Ruh Al-Fateh ada disana,
Ruh Al-Ayyubi turut bersama.

Terasa bahang kepanasan,
Terhidu hanyirnya darah,
Terasa gegak gempitanya,
Hingga mengundang hiba jiwa.

Bumi suci kami dipijak!
Bumi suci kami di noda!
Sejarah kami di musnah rakus.

Ya Allah, tangisan ibu tua itu,
Kesucian gadis islam itu,
Serak suara ayah itu,
Ratapan anak kecil itu.
“ anak kami keluar di pagi hari pulang petang sebagai syahid,
Palestin itu milik kami atau milik kita semua umat islam?”
Maafkan aku ibu syahid,
Maafkan aku anak kecil,
Aku berdosa,
Aku penakut,
Aku muslim tidak berjiwa jihad,
Terleka selalu alpa.
Hingga….. Zionis biadap hancurkan segala.

Zionis!
Palestin itu milik kami,
Palestin itu sejarah kami,
Kembalikan bumi kami,
Kembalikan sejarah kami.

Kawan,
Jangan putus kita berdoa,
Jangan kering air mata buat Palestin,
Sedih, pilu bersama kita rasainya,
Maruah Palestin tetap kita perjuang bersama.

Zahirahzahid,
2.13 pm ( 24/1/2009
)
Bouhlal, Rabat.




Harapan aku, moga kita lakukan sesuatu untuk tunjuk protes pada Israel dan sekutunya semampu kita. InsyaALLAH, juga terapkan dalam hati kita untuk bersatu menjadi satu saf yang mampu berjuang untuk mempertahankan agama kita. Amin~


P/S : Baru balik dari derma darah,

pening-pening rasanya. Nak tidur?

tapi, ada majlis di rumah duta. Balik nanti

la kot baru tunaikan hajat ku ini..hehe =D



2 comment:

NurshahidahZahid said...

uwa... best nye sajak.. give me back my "mata anak palestin".. uwa... all my nukilans have gone. including my "kemelut ories vique". =[

ZahirahzahiD said...

Katarsis >>> neiman

hehehe..mekasih =)

saya tidak tahu mana sajak kamu tu..hukhukhuk, kemelut ories pon saye xdpt kesan.komputer kawan saye kene format la awak..isk2