:: Kembali ke Landasan Lama ::

Monday, January 16, 2017

Ketika di Doreh, Rabat. (2010)


Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, blog yang telah lama sepi telah kembali bernafas =)

Apabila tulisan di FB beberapa hari yang lepas mendapat respon yang baik daripada kawan-kawan di FB serta beberapa idea daripada kawan-kawan untuk kembali menulis, membuatkan saya dengan sedaya upaya saya untuk kembali menulis. Terasa kekok dan kaku. 

Blog ini telah berusia  8 tahun.Lahir tahun 2009. Wahhh, lama sungguh blog ini. Ini lah antara kenangan berharga yang masih wujud ketika di Morocco memandangkan saya bukan gadis Melayu yang suka fotografi. Terasa bahagia bila membaca kembali tulisan lama. Memori kembali menggamit.

Sesuatu yang suka mengenai penulisan saya ialah, saya akan membuat kajian secara ringkas mengenai apa yang mahu saya tulis sekiranya ianya berdasarkan fakta. Sekiranya saya mahu menulis mengenai ‘rasa’, saya tetap akan menilai dan memikirkan buruk baik sesuatu ‘rasa’ yang mahu saya kongsikan kepada umum. Ringkasnya penulisan menghidupkan ‘rasa’ yang hampir mati. Sudah terlalu lama tidak membaca sambil membuat ulasan ringkas. Masih banyak buku yang saya berhutang untuk membacanya. 

Apabila pulang ke rumah mak abah di Seremban, saya akan melawat rak buku di ruang tamu hadapan, akan saya lihat dan baca tajuk2 pada buku dan akhirnya menarik satu atau dua buku  sambil menyelak helaian demi helaian. Zaman membaca sebelum tidur sudah jauh saya tinggalkan. Hari ini, tuntutan seharian menjadi alasan untuk tidak duduk dan diam membaca.  Alangkah ruginya. Sedangkan membaca itu memajukan diri dan bangsa bahkan agama. Namun, kegilaan pada telefon pintar menjadikan masyarakat hari ini lupa bahawa masih ada banyak ilmu dan buku yang harus di baca sepenuhnya bukan dengan hanya men’google’ sepatah dua. Kasihan kita.

InshaaALLAH saya akan cuba kembali menulis dan kerkongsi. Doakan kembali thabat. =)

Untuk penulisan lalu di FB, tidaklah saya bermasalah dengan suami ketika saya berkongsi rasa itu dengan kalian. Ia hanyalah sebuah pemerhatian saya yang masih hijau ini. Ia hanya sekadar sebuah perkongsian yang rasa perlu kita fikir dan perbaiki bersama. Terima kasih pada meraka yang mengambil berat dengan bertanya sekiranya saya dalam dilema rumahtangga. ;)

p/s : Kesinambungan penulisan lalu,

Berbaki sedikit lagi. InshaaALLAH akan dikongsi

Sehari dua lagi.

0 comment: