:: Pesta Buku Antarabangsa ::

Friday, May 18, 2012

Assalamualaikum wth,

Hari ini saya mahu menyambung tulisan mengenai Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2012 (PBAKL'12) yang telah lama tergendala. Ideanya sentiasa ada dalam kepala namun menterjemahkan dalam sebuah penulisan selalu sahaja menemui jalan buntu. Ringkasnya, sudah beberapa kali penulisan PBAKL'12 tergendala, saya hanya mampu menulis sepatah dua perkataan dan kembali menutup penulisan.

Kisahnya, saya dah ke PBAKL'12 pada 30 April (Isnin) bersama suami tapi kami tidak mengunjungi ke semua tingkat hanya mencari buku di beberapa tempat kerana kami mahu mangejar masa. Aku dapat mencapai dua buah buku dan suami dapat membeli sebuah buku. Alhamdulillah. Keadaan tidak begitu sesak, masih rasa selesa untuk membelek-belek buku. Senarionya masih seperti tahun sudah, bacaan ilmiah tidak begitu mendapat sambutan berbanding bacaan ringan. 

Pada 5 Mei (Sabtu) saya membawa adik bongsu saya ke PBAKL'12. Sesungguhnya tidak begitu kuat mahu ke PBAKL'12 pada hari Sabtu tu, keadaan kesihatan tidak begitu memberangsangkan dan memikirkan keadaan orang ramai yang mungkin bersesak-sesak di PBAKL'12. Namun, memikirkan janji yang dah di buat dengan Izah, saya gagahkan juga untuk memandu dan berjalan di PBAKL.

Setibanya di sana, memang keadaan terlalu sesak. Saya jadi sangat tidak selesa untuk membelek-belek buku tapi hakikatnya saya senang hati membelek buku di kedai buku ilmiah. Tiada kesesakan di kedai buku ilmiah. Saya terpaksa berpisah dengan Izah kerana genre pembacaan kami berbeza. Apabila saya dan Izah selesai membeli buku di bahagian bawah, saya berhubung dengan Izah menggunakan handphone dan memberi arahan untuk bertemu di mana. Syukur Alhamdulillah, Izah agak independent orangnya. Lalu kami naik ke tingkat berikutnya dan dapat juga mencapai beberapa buah buku yang diminati.

Berhabis hampir RM 250 untuk PBAKL'12. Berhabis untuk buku, sudah terlalu lama tidak berhabis untuk buku. Ianya satu kepuasan. =)

Namun, saya rasa mungkin perlu beberapa perubahan untuk PBAKL akan datang, antaranya mungkin boleh di buat pembahagian hari di antara pelajar sekolah dan orang ramai. Kesesakan yang melampau boleh menyebabkan seseorang merasa sangat tidak selesa untuk membelek-belek buku apatah lagi untuk membeli. Mungkin lima hari bekerja ditetapkan untuk pelajar sekolah dan orang ramai. Cuti Sabtu dan Ahad pula untuk orang ramai. Ini bagi mengelakkan hari Sabtu dan Ahad yang maan ibu bapa akan membawa anak-anak turut bersesak dengan pelajar sekolah. Keadaan itu menyebabkan keadaan sangat susah di kawal.

Mahu menjadikan kunjungan ke Pesta Buku Antarabangsa senagai aktiviti tahunan dan akan sentiasa memberi galakan kepada adik-adik dan mungkin juga anak-anak suatu hari nanti untuk mencintai buku. Melalui buku ilmu di tambah, sama ada secara langsung atau tidak langsung. InsyaALLAH

p/s : Masih ada satu buku tidak
berkesempatan untuk beli. >_<



0 comment: