:: Anugerah ::

Wednesday, December 7, 2011



Terkadang apa yang ada pada kita bukan permintaan tetapi ia adalah anugerah. Setiap daripada kita ada anugerahnya yang tersendiri, ‘hadiah’ daripada Allah SWT untuk kita. Bersyukur di atas kurniaanNYA. Alhamdulillah. Namun sayang seribu kali sayang apabila ‘hadiah’ yang ada pada kita tidak kita hargai tetapi sibuk mencemburui ‘hadiah’ milik orang lain. Kurang bersyukurkah kita?


Pengalaman adalah guru terbaik kehidupan. Rasanya ini satu kenyataan yang tidak mungkin dapat disangkal. Tanyalah siapa sahaja di dunia ini bagaimana pengalaman mampu memanusiakan seorang manusia. Itupun jika manusia itu dikalangan mereka yang mahu berfikir. Jika tidak, biar seribu kali menempuh pengalaman yang sama tidak akan dapat merungkai hikmah disebaliknya. Maka tergolonglah manusia itu dalam kalangan manusia yang rugi.


Saya dapat melihat situasi ini sedari saya bersekolah rendah hingga kini. Dalam konteks saya, saya melihat manusia yang dianugerahkan bakat kepimpinan. Terkadang biarpun mereka tidak menunjukkan sikap kepimpinan namun orang sekeliling dapat mengesan ‘anugerah’ itu. Mungkin sahaja melalui percakapan, penulisan mahupun pergaulan. Lantas mereka dipilih atas dasar itu. Kepimpinan bukan sahaja di ambil kira melalui kemampuan membuat kerja sahaja . kepimpinan masa kini di lihat juga sejauh mana hubungan dengan orang sekeliling, sikap toleransi juga sikap tidak berkira yang ada pada diri manusia itu sendiri. Urusan kerja boleh di ajar dalam masa sehari namun membentuk sikap manusia yang mungkin sahaja telah berusia 23 , 24, 25, 30, 32, 35 bahkan 45 tahun bukan perkara yang mudah. Ianya bukan mudah tapi tidak mustahil. Ianya hanya akan jadi mudah apabila manusia-manusia itu membuka pintu hati, membuka ruang pendengaran, meluaskan kotak fikiran dan mampu menerima diri sendiri seadanya dan menjauhkan sifat iri juga tunjuk bagus sahaja akan menghasilkan apa yang patut dihasilkan.


Ada orang yang ‘berusaha’ untuk mendapatkan kepimpinan itu, bagus berusaha untuk mendapatkan sesuatu namun jangan keterlaluan takut-takut ada rasa kurang senang orang sekeliling. Jadilah diri kita sendiri. Hargai apa yang ada pada diri kita. Jangan bersikap, ‘Aku tahu semua benda’, ‘ Aku boleh semua perkara’, ‘Aku lebih berkebolehan daripada orang lain’. Sikap itu hanya mendatangkan jengkel di hati orang lain. Jagalah sikap kita demi muamalah kita dengan orang lain. J

"Pemimpin yang berjaya ialah orang yang boleh mengawal komunikasi dengan orang yang lebih atas daripadanya dan boleh mengawal komunikasi dengan orang yang lebih bawah daripadanya."


PS : Rindukan satu suasana

yang semakin jauh menghilang.


PSS : Maaf jika bahasa

mengguris jiwa, merobek rasa.



0 comment: