:: Rasa ::

Friday, December 2, 2011

Assalamualaikum wth,


Nampaknya lebih sebulan 'akudankatarsis' tersisih dan terus disisih, saya tidak dapat menafikan kehadiran facebook menjadikan saya dan juga ramai blogger lain beralih arah. Rindu mahu membaca blog sahabat-sahabat lain. Rindukan penceritaan dari sahabat melalui penulisan yang ianya adalah lahir daripada ketulusan hati untuk bercerita. Facebook menjadikan ramai penulis blog menjadi canggung mahu menulis sesuatu di blognya.


Realitinya hari ini dalam membina mengejar sesuatu atau merealisasikan sesuatu, kita selalu terlupa bahawa kita ada orang sekeliling yang harus kita tahu apa rasa dan keadaaan mereka. Terkadang terlalu mengambil tahu tentang masalah orang lain itu adalah satu musibah untuk diri kita sendiri. Musibah yang tempiasnya terkena pada yang lain juga. Janganlah terlalu suka mengambil tahu hal orang lain kerana secara tidak langsung ia akan menjadikan kita manusia-manusia yang suka berdiskusi atau dalam bahasa lainnya mengumpat mengata. Diam adalah yang terbaik.



Adakalanya jangan kita pula sibuk nak menjaja cerita diri sendiri buat tatapan umum. Apa sahaja mediumnya, Blog? Facebook? Tweeter? Atau kita sendiri membuat halaqah dengan menceritakan tentang permasalahan kita terutamanya suami isteri buat tatapan umum. Aib dalam rumhtangga adalah tanggungjawab bersama (suami dan isteri).


Firman Allah S.W.T. yang maksudnya: “Adapun wanita wanita yang solehah itu ialah wanita-wanita yang patuh (taat) dan memelihara kehormatan dirinya semasa ketiadaan suaminya sebagaimana Allah telah memelihara mereka.” (An-Nisa: 34)


Moga kita bersama-sama menjadi manusia yang sentiasa memudahkan dan menyenangkan manusia lain. Jangan terlalu banyak permintaan dalam kehidupan kita kerana takut-takut nanti kita tidak mampu menunaikan apa yang diminta pada kita.



p/s : Menjadi manusia yang sentiasa beralah

memang tidak akan mendapat apapun kepuasan

namun percayalah Allah bayarkan kita dengan

kepuasan yang lebih dari apa yang kita korbankan.

Bersabarlah duhai hati~


0 comment: