:: Hanya ini ::

Tuesday, December 22, 2009

Assalamualaikum wth,

Sudah terlalu lama tidak menulis untuk blog ini. Selalu rasa tidak punya waktu dan ketika tapi sebenarnya tidak punya rasa untuk menulis. Hari ini cuba juga mewujudkan rasa untuk menulis. Datanglah rasa~

Minggu lepas aku dah Shahirah buat kerja sambilan, jadi promoter jual rumah di bawah Syarikat Al-Hidayah di Morocco. Mencari pengalaman bekerja. Kami bekerja sempena Kempen memperkenalkan produk KOMITA di Morocco yang berlangsung lebih kurang seminggu. Aku sangat kagum apabila melihat usahawan-usahawan wanita Malaysia yang berjaya datang ke Morocco atas produk mereka sendiri. Inspirasi buat aku untuk menjadi usahawan wanita pada masa akan datang. Sangat teruja. Banyak perkara yang aku pelajari daripada mereka. Mereka tidak lokek untuk memberi. Kebanyakkan mereka yang datang dengan hasil usaha sendiri. Tiket sendiri dan produk sendiri. Alhamdulillah, sudah ada beberapa nama yang boleh dijadikan rujukan kalau aku bersungguh mahu membuka perniagaan di Malaysia nanti. Menyambung misi perniagaan mak dan abah atau mahu meneruskan minat dalam bidang perniagaan lain? Masih berkira-kira~

*********************

Terkadang manusia selalu terlupa untuk bersyukur dengan apa yang dimiliki. Terlalu kurang bersyukur. Selalu mahu apa yang dihajati akan dimiliki tapi terlupa untuk merasa susah untuk memiliki. Kalau kita sentiasa mahukan kesenangan memang kita akan jadi manusia yang kufur nikmat. Cuba belajar menjadi susah. Susah bukan? Tidak ramai manusia sanggup untuk bersusah. Terlalu sedikit. Susah itu bukan nikmat tapi kesengsaraan tapi di sebalik kesusahan itu adanya seribu satu kesenangan buat mereka yang bersabar.

لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ

Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras. [Ibrahim : 7]

Semakin hari semakin rumit. Ku mohon diberikan kekuatan agar mampu membuat keputusan yang bukan mudah ini. Aku menanti dengan penuh kesabaran dan ketakutan. Natijahnya nanti moga memberi kebahagiaan buat mereka dan juga aku. Membuat pilihan bukan mudah. Luka masih ada tapi sampai bila mahu dibiarkan luka tidak berubat? Andai ini jalannya, aku redha dan pasrah. Semoga apa yang bakal berlaku selepas ini akan menjadikan manusia terbaik.


PS : H1N1 sedang menular di Moroko,

semoga sahabat-sahabat di sini menjaga diri.


0 comment: