:: Bersatu. Benar. ::

Saturday, February 12, 2011


Assalamualaikum wth, (9 Rabiulawwal 1432)


Hosni Mubarak telah pun jatuh tersungkur kerana gulingan rakyatnya. Kuasa perpaduan itu tidakkan mampu dihalang oleh kereta kebal seagai perisainya. Bilakan lagi umat Islam yang billion mahu bersatu menggulingkan ‘mereka-mereka’ yang sepatutnya kita gulingkan? Moga Allah tiupkan kekuatan dalam setiap kita. Amin, InsyaALLAH.


Alhamdulillah, Moga-moga sempadan Gaza akan di buka. Gentar sudah Israel dengan kekuatan umat Islam ini. Bergegar Israel melihat jutaan umat Islam di Tahrir, bergegar jiwa-jiwa Israel bilamana melihat kesatuan jemaah umat Islam di tahrir sewaktu melakukan solat. Atas satu ‘pemimpin’, semua mereka menyembah diri pada yang Maha Esa dengan gerak dan rasa yang sama. AllahuAkbar!


Sedang kita meraikan kemenangan rakyat Islam Mesir, jangan lupa pada tanah air kita. Kelihatan ada sesuatu yang perlu diperbetulkan. Saya memetik satu kenyataan akhbar :


Saiful Hadi berkata, beliau yakin Siti Nurhaliza boleh memainkan peranan amat berkesan untuk ‘menyejukkan suasana’ ketika berlaku krisis dalam hubungan Malaysia dan Indonesia, misalnya.

“Ketika ada isu-isu hangat, tak perlu bersusah-payah kita mengirim delegasi Malaysia atau Indonesia untuk menenangkan keadaan, cukup dengan mengirim Siti Nurhaliza menyanyi dan mengatakan buat apa kita bermusuhan,” katanya.


Ada sesuatu yang menggamit bila membaca kenyataan ini. Betapa kita sudah hilang rasa, apabila terpaksa menjadikan nyanyian sebagai penyejuk suasana kita. Bukan mahu menyatakan tidak bagusnya siti nurhaliza. Ia, dia punya pengaruh yang cukup besar. Cumanya, kesukaan yang melampau kepada hiburan menidakkan seorang alim yang menjadi penyejuk. Nyatanya, jika berkaitan dengan mereka yang alim, terjadinya adalah permusuhan kerana perselisihan pendapat. Dengan nyanyian, mampu menyatukan hati-hati yang sedang panas. Apa sudah hilang erti muhasabah diri yang menyebabkan umat Islam tidak bersatu hinggakan hanya nyanyian sahaja jawapannya. Apakah ini?


Di mana letaknya pengaruh ulama di kaca mata masyarakat Nusantra? Seharusnya mereka-mereka ini yang kita jadikan penyejuk ketika ada ‘guruh’ yang berbunyi antara dua negara Nusantara.


Puncanya kerana banyak makanan jiwa dengan hiburan kurangnya makanan jiwa dengan zikrullah. Atas kerana ‘budaya’ yang menular itu anak-anak kecil bahkan anak-anak besar tidak kenal siapa dia orang alim yang seharusnya dijadikan teladan dan contoh. Hilang sudah pengaruh ulama yang sepatutnya ditanamkan dalam jiwa-jiwa kita. Ada yang perlu diperbetulkan.


Jangan kata bukan semua akan terima nyanyian sebagai penyejuk. Ia. Tahu. Faham. Tapi ‘bukan semua’ itu terlalu kecil nilainya berbanding dengan ‘mereka-mereka’ yang menjadikan nyanyian atau hiburan itu penyelesaiannya. Jangan bicara mengenai yang tidak menerima, mari bicara mengenai penerima. Jumlah itu terlalu ramai! pemuda-pemuda Islam itulah ‘kekuatan’ yang telah dicuri daripada ‘kita’.


Penyelesaiannya…..?


Andai inilah penyatuan kita, mana mungkin ‘mereka-mereka’ yang sepatutnya kita guling, terguling. Kita sendiri akan terguling-guling di orbit sendiri.


P/S : Nyanyian itu zikir hariankah?

2 comment:

creamyfiodesi said...

ntah nyampah betul ngan artis..
sket2 artis..
paper hari2 citer pasal artis..
artis cerai, artis dating, artis khalwat..
ada aku kesah???!!!

ZahirahzahiD said...

Maaf T-Rex baru nak balas komen kamu.. uhu~

Erm, tu lah pasal.. melampau2 sangat dah taksubnya..

tak berapa perlu kesah tp kadang2 kena tgk apa diorang cakap, coz kadang2 ade isu untuk diperbincangkan.. hoho~