:: Menjelang Aidilfitri ::

Thursday, September 24, 2009

Asslamualaikum wth,

Alhamdulillah, hari ni sudah raya ke-5. Bersyukur atas nikmatnya. =)

Aku masih di rumah menanti kunjungan sanak saudara, masih belum keluar rumah untuk beraya..huhu~ Keluar pun ke Petronas membeli air, itu pun adik-adik aku nak ikut sama, dengki dengan Along dia, tak bagi keluar sorang-sorang. Isk2.

Ok, tajuknya 'Menjelang Raya' kita kembali ke hari Jumaat lepas. Aku, mak, abah dan Izah ke Kuala Kubu Baru sebab ada urusan. Lepas subuh kami dah bertolak dari rumah, aku memang tak larat nak bawa kereta jauh-jauh dalam keadaan puasa tambahan panas terik. Jadi mak cadangkan kami bertolak selepas subuh. Itu pun sampai dekat perhentian mana tah, aku dah tak larat. Mak sambung drive pula. Aku Mengantuk! isk2..

Selesai urusan di Kuala Kubu Baru, kami pulang. Waktu di highway yang memisahkan Seremban dan Kuala Lumpur aku sengaja belok ke kanan, mak tengah telefon orang, abah pula sedang tidur. Aku nak pergi beli barju raya. =D Nak pergi cari abaya. Ok, ini cubaan berani mati, sebab aku bukan biasa dengan keadaan Kuala Lumpur, nak membeli belah lagi? Aha~ nasiblah, aku pun cuba tanya kawan aku yang duduk di Kuala Lumpur, dia cadangkan ke Jalan TAR. Aku pun terus cari jalan ke Dataran Merdeka. Ok, sampai Jalan TAR.

Jalan-jalan tak juga jumpa abaya yang berkenan kat hati aku. Dah pusing satu jalan TAR tu aku pun dah patah semangat, mak cakap kita carilah kedai Abaya yang kita dah pergi, aku pun setuju. Tiba-tiba ternampak satu kedai yang memang jual abaya seluruhnya. Wah~ rambang mata ni.. *bling-bling* Sudahnya, dapatlah satu abaya idaman kalbu. Mekasihlah mak, sponsor abaya orang eh .. =D

Balik singgah Sogo, hua~ Sogo, baju dengan orang sama banyak. Macam semut orang kat Sogo. Dasyat-dasyat. Aku nak mencari barang pun malas, ramai sangat~ Terus balik rumah. Owh lupa nak cakap, aku kena bayar parking RM 10 untuk tiga jam. DUSH~

Tamat cerita.

Ini pula cerita malam raya. Allahuakbar..Allahuakbar..Allahuakbar..Walillahilhamd..

Alhamdulillah, tiba sudah malam Aidilfitri. Mak dengan aku tak ada tudung raya lagi. Ehe, aku tak kisah sangat sebab abaya hitam tu pakai dengan tudung apa pun masuk. Tapi kesian pula tengok mak, malam raya tu aku cadang dengan mak nak ke Ampangan yang dah jadi macam Chow Kit Road untuk beli tudung. Pukul 1 pagi aku keluar dengan mak, dalam perjalanan hujan turun. Aduhla~ kata mak tak apalah kita pergi je, nanti kalau lebat kita balik rumah semula. Sampai dekat simpang nak masuk bazar raya Ampangan tu. Sesak~ Ini kerja gila, jalan kampung boleh sesak. Kegilaan rakyat Malaysia untuk beraya. Penyudahnya dekat satu jam aku dan mak terkandas. Nak keluar tak boleh,nak masuk tak boleh. Isk, dah dekat pukul dua pagi ni. Adoiyai~


Dapat balik rumah lega, mak cakap kita cuba pergi pukul tiga pagi nanti. Aku cakap, ok jer. Mak dan aku tertidur pula. Aiseh~ Bangun-bangun je dah pukul 4.30 pagi. Aha~ macam mana ni? Mak kata tak apa, kita pergi jer. Pergi sana, orang ramai lagi. Keadaan agak sesak. Memang aku terkejut la pukul empat pagi pun ramai orang lagi, agaknya semua orang pun macam aku, tak sempat beli tudung..hehe =D

Oklah, itulah cerita malam raya. Memang kenangan betul. Wardah kau tak dapatlah kenangan tu tahun ni, lain tahun heh? =P

P/S : Jom bersiap, pergi rumah mak cik kat Cheras.
Besh2 =D

0 comment: