:: 'lumayan' & 'Glamor' ::

Tuesday, July 12, 2011


Assalamualaikum wth,


Waktu ini saya ada banyak kerjaan yang harus saya selesaikan. Baru saya faham perasaan orang bekerja yang sebenarnya. Apabila malam, dah tak berdaya rasanya nak keluar ke mana-mana. Duduk di rumah sambil merehatkan minda untuk kerja hari esok adalah yang sebaiknya.


Pagi tadi dalam perjalanan ke tempat kerja sambil di ‘temani’ Ustaz Ghazali Ibrahim di radio IKIM saya terimbau kenangan kira-kira lapan tahun lalu. Waktu itu saya baru sahaja mendapat keputusan Penilaian Mengengah Rendah (PMR) dan mengisi borang permohonan ke sekolah tingkatan empat. Saya mendapat tawaran dua buah sekolah yang berbeza alirannya. Satu aliran sains agama dan satu lagi aliran agama sepenuhnya. Saya membuat keputusan memilih aliran agama sepenuhnya. Ramai yang mengatakan aliran agama tidak punya masa depan yang cerah. Waktu itu saya kira, saya sudah cukup jelas dengan apa impian dan keinginan saya. Saya diamkan kata-kata mereka.


Selepas peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) saya sekali lagi membuat pilihan untuk meneruskan pengajian dalam bidang agama (pengajian islam) dan menolak bidang perniagaan yang ditawarkan kepada saya. Sekali lagi telinga dan hati bagaikan ditoreh apabila orang mengatakan bidang agama tiada masa depan dan pelajar yang belajar dalam bidang agama adalah pelajar yang lemah. Semangat saya seolah hancur lumat bila diperlekehkan sedemikian rupa sedangkan saya yakin dengan apa yang saya pilih. Keluarga adalah tembok kekuatan terbaik untuk saya bersandar sebelum jatuh terjelopok. Alhamdulillah.


Kini apabila lapan tahun berlalu, saya mahu mereka semua tahu bahawa pengajian agama sentiasa menjanjikan peluang untuk membina kehidupan terbaik asalkan kita sentiasa mahu ‘mencari’ ruang untuk memenuhi ‘lompang-lompang’ kosong yang ada. Memang pekerjaan bidang agama tidak menjanjikan gaji yang sangat lumayan dan pekerjaan yang begitu glamor dalam realiti dunia hari ini namun bagi saya ‘lumayan’ dan ‘glamor’ perkerjaan yang kita buat bergantung kepada bagaimana kita mendefinisikan pekerjaan itu dalam kehidupan kita.


Apabila kita telah memilih untuk berada pada lapangan ini tetapkanlah tujuan kita dan yakinlah rezeki itu datangnya daripada Allah SWT dan bukannya bergantung kepada betapa glamornya perkerjaan tersebut.


Apabila impian diperlekeh, saya meletakkan satu tujuan iaitu membuka mata mereka-mereka yang memandang enteng kepada pengajian agama yang kononya tidak memberi masa depan ini agak ‘membesarkan’ pandangan anda. Walau apa pun lapangan yang di pilih jika tidak ada usaha dan keberkatan daripada Allah, tidak akan ada istilah ‘lumayan’ untuk hasilnya.


Bukan menidakkan mereka yang tidak berada pada lapangan agama cuma mahu orang yang melihat betapa tidak ada masa depannya aliran agama ini berfikir dan melihat ‘realiti’ disebalik hakikat masa kini.


Setiap daripada apa yang Allah ciptakan di dunia ini tidak pernah menyusahkan hamba-Nya.Kita sahaja yang sering menyusahkan diri kita dan menyalahkan takdir Allah kepada kita. >_<


p/s : -What U ‘Give’, U Get Back-

Semoga Allah sentiasa memelihara

kita semua. Amin~


0 comment: