:: Redha Allah ::

Sunday, July 10, 2011



Assalamualaikum wth,


Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Alhamdulillah, selawat serta salam buat junjungan mulia Baginda SAW, para anbia’, tabi’ tabi’in, mujahidin mujahidat serta salam ukhwah buat semua ikhwah dan akhowat.


Permulaan yang saya mulakan dengan rasa syukur tidak terhingga pada Allah SWT atas segala nikmat yang telah diberikan kepada saya juga keluarga. Terlalu banyak hingga nombor-nombor yang ada di kalkulator tercanggih dunia pun tak akan ada nilaiannya. Hamdalillah.


Sedari dulu jiwa saya telah dididik untuk berada di dalam kelompok jama’ah kerna sedari kecil lagi telah di ajar mengikuti program-program yang membina rohani dan jasmani oleh mereka yang mahu menjadikan anak-anak kecil seperti saya dahulu sebagai manusia beriman dan beramal soleh di dunia sementara ini. Saya rasa sangat bertuah dan sekali lagi syukur kerana dipelihara olehNya.


Kini, peluang untuk bersama-sama dunia itu terbuka luas di hadapan saya. Dalam masa seminggu ini sudah tiga orang mempelawa saya sama-sama menyertai salah sebuah NGO di Negeri Sembilan. Saya rasa sangat berbesar hati dengan pelawaan, jiwa rasa melonjak girang tapi keadaan saya masa kini belum mengizinkan saya untuk bersama-sama dengan mereka.


Mak dan abah saya menguruskan sebuah perniagaan yang memerlukan bantuan kami sebagai anak-anak, makanya saya merasakan tanggungjawab saya membantu mak dan abah adalah lebih utama. Rasulullah SAW juga meletakkan berbakti kepada ibu bapa adalah perkara lebih utama berbanding berjihad pada jalan Allah. Situasi saya di sini ialah saya masih punya mak dan abah yang harus saya jalankan tanggungjawab saya dan itu adalah kewajipan saya manakala menyertai Ngo untuk memperbaiki ummah juga adalah tanggungjawab orang Islam akan tetapi ianya bersifat fardhu kifayah selagi mana ada ikhwan dan akhowat lain yang berada pada jalan itu.


Sabda Rasulullah SAW :

عن عبد الله بن عمرو بن العاص:جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وسلم فأستأذنه في الجهاد,فقال:أحي والدك؟قال : نعم : قال ففيهما فجاه

“Daripada Abdullah bin Amru ibnu ‘asr, seorang lelaki mendatangi nabi SAW kemudian meminta izin baginda untuk turut terlibat berjihad. Baginda bertanya: Adakah ibu bapa kamu masih hidup? Jawabnya: Ya! Kata baginda: Berbaktilah kepada mereka dan ia adalah jihad.”


Dari Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:


عن أنس رضي الله عنه قال : قال صلى الله عليه وسلم من أحب أن يمد له في عمره وان يزاد له فى رزقه فليبر والديه وليصل رحمه رواه أحمد

“Siapa yang suka untuk dipanjangkan umur dan ditambahkan rezeki, maka berbaktilah kepada ibu bapa dan sambunglah tali silaturrahim.” [Hadis Riwayat Imam Ahmad]


Saya tidak mengatakan bahawa jihad memperbaiki ummah ini terlepas daripada tangan saya keseluruhannya dengan alasan berbakti kepada kedua mak dan abah. Tidak! Itu bukan alasan saya. Saya masih berbesar hati untuk membantu sedaya mungkin selagi keperluan mak dan abah saya telah saya selesaikan terlebih dahulu.


Saya sentiasa yakin dengan menyempitkan waktu untuk membantu mak dan abah, Allah akan gantikan dengan rezeki yang lainnya, walaupun bukan di dunia tetapi akhirat masih ada. Kita semua sentiasa rasa kekurangan waktu, sentiasa letih dengan tugasan dan tanggungjawab sama ada sebagai pelajar mahupun pekerja dan kita dengan penat lelah yang masih bersisa mengikhlaskan diri membantu memenuhi keperluan kedua ibu bapa belum tentu mampu membayar penat lelah mereka sedari kita kecil hingga kini.


Bersamalah kita membiarkan keletihan diri kita tidak terubat dengan menyambung pula keletihan dengan memenuhi keperluan ibu dan bapa kita. Moga Allah membayar ‘keletihan-keletihan’ kita dengan ‘harga’ yang tidak pernah kita jangkakan. InsyaALLAH.


Sabda Nabi SAW :

رضا الله في رضا الوالدين وسخط الله في سخط الوالدين

Maksudnya: “Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa” Riwayat Al-Tirmizi.


P/S : Berusaha menjadi anak yang

baik juga soleh/solehah. Perkenankanlah~

0 comment: